Oppdrag: Ta utgangspunkt i en novelle og gjør den om til et hørespill i en setting. Se linker på Its Learning.

I dag er det dag 2 av oppdraget. I går valgte vi vilken novelle vi skulle gjøre om til hørespill og i dag skrev vi manus.

Hørespill er for meg som en film hvor bilde er blitt fjernet. Det er mange effekter og bakgrunnslyder, man hører mer hvordan personen er enn vi ellers hadde gjort om vi hørte på en lydbok, e lyd bok er direkte lesning av boka uten noen bakgrunns lyder og effekter, som regel lest av en person.


“Eg står her og skal slå opp med ei jente” er stykke vi har valgt.

Detter er et litt vanskelig stykke og jobbe med etter som nesten alt skjer i hode på personen og det er mange tilbake blikk.

Noen ideer vi har hatt er og få frem hvor han er, om det er kaldt, hvordan han føler seg og vise det i stemmen hans.


Ta opp lyd av: noen som går i grus, folk som snakker (mengde), løv (crispy blader), kråker(?)


For inspo så søkte jeg opp stykke og så skole oppgave videoer av stykke.

som feks denne: https://www.youtube.com/watch?v=uJ4xJuZLtdE


Hva gikk bra/dorlig?

Opptakene I studio gikk veldig bra og det tok for lang tid, alt gikk egentlig smude.

Det som var dårlig var miljø lydene, det var et veldig stort problem at lydopptakeren vi skulle bruke til og ta opp med ikke funket, og vi brukte veldig lang tid på og lete etter en som virket. Dessuten fikk vi ikke alle lydene når vi skulle redigere så det ble mye mindre miljø lyder enn planlagt.

Vi valgte og fortelle denne historien på en kortere måte en orginalen, bakgrunns musikk/lyd er viktig for og holde stykke interresant,

Virkemidler jeg har brukt er trist musikk i bakgrunn, hele stykke skjer jo nesten hele tiden opp i hode hans og det skaper en stemning av hvordan han tenker og føler over dette temaet, ellers er det miljø lyder vi selv har spilt inn.

Jeg synes jeg var veldig mye med i planleggings fasen og underveis kom jeg ofte med innspill til hva vi kunne gjøre, så jeg synes den var bra.

Gruppa sammen var også ganske grei, vi samarbeidet, og kom fort frem til svaret og løsninger på problemer eller på hva vi skulle gjøre.

 

