Disse oppgavene er inspirert av mobil fotografene. I denne oppgaven skulle vi ta bilde av noen som står oss nær, ha med noe i bilde som har en historie eller betyr noe spesielt, modellen velger location, og det skulle bli tatt med et mobil kamera.

Jeg lagde en liten liste med noen folk jeg kunne tenke meg kunne passe til dette, men samtidig må det være noen som er villige til og stille opp også da. Men jeg fant fort ut hvem jeg skulle velge.


Kjerstin Mari er ei jente som jeg har mange historier med, vi har mye tilfelles og har kjent hverandre hele livet. Vi er søskenbarn og er del av en veldig stor familie hvor alle tar vare på hverandre.

Kjerstin Mari er som min lille søster som irriterer, harmer og gjør alltid alt eller ingenting som jeg sier, det er ingen ting i mellom. Men hun er også en av de herligste folka jeg kjenner, hun er søtt, ler til tårene renner, du føler deg aldri alene, liksom aldri, så det med å gå på do er ikke alltid så lett… Du blir så gla og sur, lei og Glad igjen å kjenner hele livet og alle følelsene på ett og samme sted samtidig når du er med henne.Dette er mer av de sidene jeg ser av henne da. Men det finnes også andre sider av denne jenta som jeg er litt gla jeg slipper og se.

Alt i alt er hun en morsom og magisk person med en hel historie bok fra A til Å med seg. Og det er akkurat noe av det jeg elsker med denne jenta.


PLANLEGGING.

IMG_0817.JPG

Noe magisk, drømmende, avslappende, dypt, følelses rikt og elsk verdig.

Plassen hun valgte var perfekt. Det var vår plass, våre minner, våres escape sted.

Rekvisitten(e) vi brukte var: en tannkost og en sovepose.

Hvorfor? Tannkosten var i hovedsak en historie fra når vi var små, men nå som jeg tenker over det, merkelig nok, har vi flere tannkost historier.

Soveposen er fra sommer kveldene vi overnattet ute under åpen himmel på trampolinen i hagen, selv om det var kald, fuktig og masse insekter. Fortsatte vi og gjøre det for det er en helt amasing følelse. (Anbefales å prøve)


Så da her er litt hvordan det gikk:

Noen Fav´s:


Jeg valgte en favoritt, mange av bilde var litt tull, litt stivt og morsomme, men noen også litt mer seriøse og siden Kjerstin er alle av disse samt magisk rar. Måtte jeg ha en kombo av dette mystiske jente barnet.

Jeg redigerte flere eksempler, selv om jeg gikk mer tilbake til det litt simple etter en stund, etter egen tanke gang og vurdering av andre.


Svart kvitt er fint og jeg liker dette sånn, men jeg mister på en måte litt følelsen av det jeg prøver og fortelle, vise.


Skjermbilde 2016-09-22 kl. 13.38.39.png

Top favorites ↑↑


Resultat

lever.jpg

Keep it simple.


Generell fakta som kan være kjekt og vite (maybe)

Det er viktig med planlegging, dette kan du gjerne bruke god tid på (men ikke for lenge), planlegger du godt går det raskere å utføre det du hadde tenk og resultatet blir som regel mye bedre.

Tips til ide arbeid og planlegging:

  • Brain storm- hvor du bare skriver ned alt du kommer på
  • Take kart- litt det samme, men gjerne litt mer opp delt i kategorier
  • Bruk inspirasjon- se ut vinduet, søk på nettet, tenk over vær dagen din. Alt kan brukes til inspirasjon. Gjerne gå deg en tur og ta bilde av noe som inspirerer deg eller lagre bildene fra nettet. Bare sørg for du har det tilgjengelig om du måtte trenge det.
  • Kolage- samle bilder og små gjenstander og ting og lag en kolag på en tavle eller i en ide bok.
  • Tegn!- kunstner eller ei, så er det alltid bra og tegne ned tankene i hodet, det trenger ikke være så detaljert bare det kan være som en huske lapp for deg funker det.

Her er noen skisse teknikker:

  • Thumbnails :
  • Grovskisser:
  • Arbeidsskisser:

Her er en siden fra den andre oppgaven min som et lite eksempel (en blanding av grovskisser og arbeidsskisser):

bilde-tatt-06-10-16-kl-12-01

Forskjellige LYS kilder:

Medlys – lys bak fotografen (lyser opp motivet)

Motlys– fotografern får lyset i ansiktet (motivet blir veldig mørkt fremme men det kan skape ei “glorie effekt” rundt objektet.

Blandingslys- kombinasjon av lysretninger.

Direkte– treffer motivet direkte fra lyskilden

Filtrert-går gjennom noe på vei mot motivet (feks: vindu, speil, papir, kvister)

Indirekte– blir reflektert fra noe på vei mot motivet (som feks en vegg)

Hva er KEBB?

KEBB er en forkortelse for kontrast, enhet, balanse og bevegelse. Vi bruker dette begrepet mye i Mediefaget, da det er fire viktige ting å huske på.

Kontrast: Kontraster er sterke forskjeller mellom to ting, som for eksempel fattig og rik, kald og varm, glad og trist osv. Innen mediefaget brukes det ofte størrelsekontraster, kontrast mellom stor og liten typografi og fargekontrast. Kontraster er viktig i et bilde/design for å skape liv og et blikkfang.

Enhet: Enhet er det som går igjen i et bilde/design. Det kan være farger, et spesielt element eller typografi. Det er med på å skape en helhet i alt.

Balanse: Når man tar et bilde eller lager et design, er det lurt å ha en balanse. Med det menes det at elementer er plassert riktig og at det for eks. ikke blir kjempemye på venstre siden og ingenting på høyre. Det er ikke alltid man må ha en perfekt balanse, men da er det viktig å planlegge å passe på at det ser ok ut.

Bevegelse: Kan skapes med å bruke linjer. Vertikale, horisontale eller diagonale. Bevegelse skaper en følelse av liv og spenning i bildet, men kan også gi system og orden.

Filformater:

filformater.png

